реклама:

Саморобна сонячна батарея (панель)

Тема в разделе "Солнечная энергетика", создана пользователем Bodya, 27 сен 2015.

  1. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Вітання всім з Івано-Франківська! Вирішив створити тему по виготовленню сонячних панелей своїми руками, так як подібної теми на форумі не знайшов. Якщо ця тема має бути в розділі "Електрика" - прохання адміністратору перенести.

    Так от... Паралельно з сонячним колектором вирішив спробувати зробити для початку 2 панелі для генерування електрики. Звісно, можна купити готові, але так не цікаво)) і дорожче в 1,5-2 рази. Багато по цій темі перечитав, переглянув на ютубі і все-одно в мене залишилось багато питань, бо не хочеться зіпсувати матеріал.
    Початкові дані:
    Сонячні елементи вибрав полікристалічні 156мм*156мм так як вони трохи дешевші і ніби краще працюють у хмарну погоду.
    "Производство компании Suntech Power Ко
    Материал: Polycrystalline Silico
    Размер: 156*156mm
    Ток: 10~11 А
    Напряжение: 0.5В
    Мощность: 4~4.5W
    Эффективность: 17%
    Шина: 3BB"
    Додатково купив шину і флюс у вигляді маркера. Паяльник 40w. Припій олов'яно-свинцевий Works (олово-60%, свинець-38%, каніфоль-2% ). В суботу почав паяти. Лицева сторона, починаючи з другого елемента паялась легко, але довго і нудно. На елементах у мене 3 доріжки, тому трохи більше як за пів дня я встиг пропаяти лицеву сторону тільки 11 елементів, один з них в мене тріснув, але тримається купи бо шина була вже напаяною. Вечером вирішив спробувати спаяти докупи 2-3 елементи. Не зміг! як не паяв - шина до доріжок не чіпляється. З трьох доріжок за 3 години (за допомогою всього свого запасу нецензурної лексики) припаяв дві доріжки. Одну так і не зміг. Див. фото.
    https://drive.google.com/file/d/0ByIShRDKWan1cXlyOTNROWlBZGM/view?usp=sharing
    Мабуть завтра піду шукати більш низькотемпературний припой. Підозрюю що проблема може бути в ньому. Хоча на лицевій стороні проблем не було.
    Хто знає в чому може бути проблема - буду дуже вдячний.
    Також приймаються всі конструктивні поради щодо виготовлення, підключення, експлуатації сонячних панелей, контролерів, акумуляторних батарей, інверторів.
     
  2. zvit1

    zvit1 Интересующийся

    Симпатии:
    14
    Из:
    Смела
    Доброго дня ! Бажаю Вам успіху в нелегкій справі, можливо скоро самому прийдеться паяти СБ. Технологію самосборних СБ пройшов та показав один товариш із Жмеренки , на електромобільному форумі він Goga65 , це мабуть вам допоможе :
    , та це буде цікавим: http://electricmobile.org.ua/forum/viewtopic.php?f=6&t=1647
     
  3. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Дякую, на ютуб каналі в нього багато корисної інформації. Але нажаль нічо мені не допомогло поки що. Поміняв паяльник, припій, ситуація та сама. З лицевої сторони новим паяльником припаюється ідеально, зі зворотньої - НІЯК! На рахунку в мене вже 4 тріснутих елементи. Прогресу нуль! Невже ніхто не допоможе???
    пройшло 5 хв....
    ще +2 тріснутих елементи. на сьодні хватить.
     
    Последнее редактирование: 6 окт 2015
  4. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Проблему вирішено. Причина невдач - флюс!
    Куплений за 105 грн маркер з флюсом Kester 951 - гроші на вітер + кілька зіпсованих елементів.
    Флюс F1 за 28грн + вухочистка (для нанесення) дають відмінний результат!
    [​IMG] [​IMG]
     
    haripan, Garik, Depesh и 3 другим нравится это.
  5. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Перші випробовування вечером при звичайному кімнатному освітленні
     
    Последнее редактирование модератором: 27 окт 2015
    Depesh нравится это.
  6. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Діло йде до зборки першої панелі. Сьодні купив алюмінієвий профіль. Скло в мене є. Мучаюсь питанням як краще герметизувати панель. Серед усіх переглянутих варіантів в мене залишилось 2:
    1. Заливка саморобним інкапсулянтом з прозорого силіконового герметику розведеного спиртом (сьодні вже один елемент залив у якості експеримента) як на цьому відео:

    або між двома склами, а герметик тільки по швах як тут (з 14 до 21 хвилини відео):


    В кого які думки?
     
  7. Никита

    Никита Житель форума

    Симпатии:
    247
    Из:
    москва
    Я читал, что лучше сажать на каплю силикона по центру пластинки, чтобы от температурного расширения они не трескались. Смысл в том, что у стекла и пластинки батареи разный коэффициент теплового расширения (мной не проверено) и при закреплении по периметру хрупкая пластинка может треснуть.
    Видел видео где собирают именно уже пропаянные гирлянды на подложке с каплями силикона.
     
  8. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Думаю що силіконовий герметик між склом і елементом теоретично повинен компенсувати різницю в коефіцієнті розширення.
     
  9. Любомир

    Любомир Житель форума

    Симпатии:
    36
    Из:
    Івано-франківськ
    Багато вже спаяв елементів? Які параметри повинні мати готові панелі (струм, напруга)?
     
  10. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    спаяв тільки ті що на фото, бо після роботи бракує часу. Струм панелі повністю залежить від кількості світла. Він може змінюватись в сотні разів. Для початку планую зробити дві панелі. Напруга на одному елементі навіть в саму погану погоду, як сьодні, наприклад - мінімум 0,45-0,5 вольт. Планував спаяти 36 елементів в одну панель (9 х 4 елементи). Тоді б вийшло прибл. 18 вольт на одній панелі. Вчора вже купив алюмінієвий профіль. І в останній момент зупинився. Треба добре обдумати розміри панелей і кількість елементів у них. Причини:
    1. Не кожен дешевий mppt контролер є насправді mppt. Планую купити такий http://www.logicfox.ua/catalog?id=1242 Він дуже функціональний і виступає відразу інвертором. Має можливість виставляти пріоритет. Потужності інвертора вистачає для подальшого нарощування потужності. Вхід з панелей у нього 24В тому треба з'єднувати 2 панелі по 12 або робити 1 на 24. Але судячи по ціні (прибл. 150$) є сумніви що mppt там дійсно ефективно буде працювати і відловлювати ту максимальну точку потужності. Тому думаю краще не робити на 36 елементів (18 вольт), а наприклад на 32 елементи або навіть 28.
    2. Елементи в мене 15,6 мм + 3-4 мм відступ між ними. Панель 9 х 4 елементи буде мати висоту десь біля 150см. Алюмінієвий профіль товщиною стінки 2мм не є переконливо стійким на прогинання. Якщо встановити під кутом цілком можливо - панель прогнеться і трісне скло разом з елементами. Звичайно, можна зробити кріплення-підставку для панелі з жорсткого металевого кутника, який не дасть їй прогнутись, але нажаль не в моєму випадку. Місце встановлення не дозволяє.
    Думаю над розмірами, корпусом, та варіантами герметизації елементів. Часу щоб думати багато - ще потрібно напаяти шину на лицеву сторону більш як на 40 елементів. По 1-2 год після роботи.
     
    Последнее редактирование: 11 окт 2015
  11. Любомир

    Любомир Житель форума

    Симпатии:
    36
    Из:
    Івано-франківськ
    Для чого робити відступ між панелями 3-4мм?
     
  12. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Для того щоб вони мали куди розширюватись при нагріванні))
     
  13. Любомир

    Любомир Житель форума

    Симпатии:
    36
    Из:
    Івано-франківськ
    Так і подумав, там напевно хватає 1мм. щілини. В хмарну погоду напруга є а який струм може дати панель? Неробив дослід під навантаженням?
     
    Последнее редактирование: 12 окт 2015
  14. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    1 мм щілини між елементами замало буде для переходу шини з одного елемента на інший. Який струм своїм мультиметром поміряти не можу, так як струм панелі падає під навантаженням до мінімуму. Для цього потрібно мати токові кліщі. Сонячні панелі працюють по принципу - "забагато хочеш - тоді не отримаєш нічого". Зате не бояться короткого замикання. Тому максимум потужності з них можуть витягувати тільки хороші контролери з функцією MPPT (Maximum power point tracking).
    Зате на днях вдалось нарешті зібрати першу панель і сьодні поміряти напругу під сонцем і в хмарність.
    Коротко опишу процес сборки:
    Спочатку хотів заливати елементи на склі саморобним інкапсулянтом з прозорого силіконового герметику розведеного спиртом. Зробив експеримент. Спочатку все було ОК, але через два-три дні отримав таку картину:
    IMG_20151015_132212 (1).jpg
    Мабуть силікон почав реагувати з оловом. Експеримент невдалий, на цьому вирішив зупинитись з заливкою і перейшов до плану Б.
    План Б - це розміщення елементів між двома склами, склеєних тим же силіконом. Як на відео

    Замовив два скла - 4мм на лицеву сторону і 3мм на задню. Вимив і підготував скло 4мм, акуратно по хрестиках розклав на ньому пропаяні з лицевої сторони елементи і зафіксував їх вузьким скотчем.
    IMG_20151015_140423.jpg
    Пропаяв шину на задній стороні елементів і повністю проклеїв скотчем щоб силікон не попав на елементи. Шини 5мм в мене не було (не знайшов де купити) тому поперечні з'єднання між рядами елементів зробив двома шинами по 2мм. Вмудрився ряди елементів спаяти плюс до плюса, мінус до мінуса. :gud: Добре що вчасно виявив помилку і вчасно перепаяв. На самих краях скла видалив скотч по максимуму, залишивши від 1 до 1,5 см для того, щоб силікон склеїв скло до скла без участі скотчу.
    IMG_20151016_222505.jpg
    Після того наносив силіконовий герметик спочатку по краях, потім зробив "сітку" силіконом по елементах, але не так як на відео, а замість силікону міх рядами елементів наносив по центру вздовж елемента рівно по середній шині. Для того щоб не робити механічного навантаження на краї елементів. Вимив і витер скло 3мм і поставив зверху. Такого розміру скло поправити на силіконі вже важко, тому треба старатись відразу поставити його рівно по краях щоб потім не мучити пальці об гострі краї нешліфованого скла. Все було б добре якби по краях скла я наніс достатньо силікону. Виявилось замало, по краях місцями його шару не вистачало. Силікон я весь використав, а надворі опівніч, піти докупити немає куди. Зняти скло яке вже лягло на силікон неможливо, принаймні я не пробував. На щастя недавно купляв флакон санітарного білого силікону для ванної і ним вже без проблем добре напакував краї панелі. Так і залишив сохнути, притиснувши зверху банками з водою. Сфоткати нажаль забув. Вийшло таке:
    IMG_20151018_164352.jpg
    Залишилось прикріпити клемник і зробити рамку з алюмінію. Можливо поставлю діод шотки.

    Панель 36 елементів. Розмір скла без рамки 147*67см.
    В дуже хмарну погоду напруга 18 вольт.
    Коли сонце зайшло за чорну хмару трохи більше 19В (на фото вище)
    На сонці прибл. 21 В.
    Можу приблизно підсумувати бюджет (без втрат на зламані елементи і т.п.):
    36 елементів по 37 грн - 1332грн
    шина 2мм по 5грн/м - 180грн
    маркер з флюсом + флюс Ф1 - 100грн
    скло 4мм 1шт + 3мм 1шт - 225грн
    алюмінієвий профіль прибл 350грн
    силікон, скотч, припій і інші дрібні витрати - не більше 100грн
    Якщо нічого не забув то разом виходить десь 2300.
    По розрахунках має бути панель на 150 вт.
    Аналогічна китайська панель на 150 від 3300грн.
    Виходить що робити самому не супервигідно, але є певна економія. Робити чи купляти - питання індивідуальне для кожного.

    Для того щоб уникнути пошкодження елементів потрібно:
    1. Брати елементи тільки двома руками. Не можна брати за один край одною рукою.
    2. Працювати або в рукавичках або просто не торкатись пальцями лицевої сторони. Добре мити руки перед тим як брати елементи. Відпечатки пальців не змивати нічим. Нехай там і живуть.
    3. Не натискати паяльником на елемент. Жало має бути чистим і рівним.
    4. Акуратно наносити флюс. Не розливати і не розмазувати - також не змиваєтся.
    5. Не наносити грубий шар припою на шину, він перегріває елемент. Не залишати нерівностей припою на шині.
    6. В жодному разі не пробувати відклеїти скотч від елемента!
    Доповнення:
    7. Дуже небезпечними шкідниками для сонячних елементів є діти!!!
    IMG_20151019_140155.jpg
    Також такими можуть бути собаки, коти, жінки, тьощі і т.п. Тримайте свою працю за чотирма замками!

    Ще одне важливе доповнення! Перед пайкою або зборкою панелі обов'язково потрібно відсортувати всі елементи. Для цього потрібно при однакових умовах освітлення заміряти напругу кожного елемента і відібрати найсильніші. Слабші відкласти для наступної панелі. Зовсім слабкі не використовувати. Змішування сильних елементів з слабкими призведе до поїдання енергії сильних елементів їхніми слабшими братами і в результаті ми не отримаємо максимуму ккд.
     
    Последнее редактирование: 19 окт 2015
    haripan, Любомир и Depesh нравится это.
  15. Depesh

    Depesh Житель форума

    Симпатии:
    180
    Из:
    Зона АТО
    а где приобретались элементы по такой цене?
     
  16. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Depesh нравится это.
  17. Depesh

    Depesh Житель форума

    Симпатии:
    180
    Из:
    Зона АТО
    Спасибо за интересный опыт самостоятельной сборки и указания на возможные проблемы.
    Особых вопросов не возникло, есть только пожелания: размести фото прямо в тексте, их можно подгружать при редактировании сообщения, таки образом не нужен гугль-фото
     
  18. Bodya

    Bodya Житель форума

    Симпатии:
    111
    Из:
    Івано-Франківськ
    Нажаль не можу. Мабуть є проблема на форумі.

    Наприклад: [​IMG]
     
  19. Depesh

    Depesh Житель форума

    Симпатии:
    180
    Из:
    Зона АТО
    При редактировании (в расширенном режиме) или первичном написании жмай кнопку снизу "загрузить файл", потом прикрепи его в виде миниатюры
     
    Последнее редактирование: 18 окт 2015
  20. house4u

    house4u Администратор Команда форума

    Симпатии:
    992
    Из:
    Одесса
    У других как-то получается. Главное, чтобы фотка не весила больше 1.5 Мб.
     
реклама:

Поделиться этой страницей